Nog een paar dagen, en dan heb ik ook spleetogen - Reisverslag uit Wuzhen, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen, en dan heb ik ook spleetogen - Reisverslag uit Wuzhen, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen, en dan heb ik ook spleetogen

Door: Tisse

Blijf op de hoogte en volg Tisse

08 Mei 2010 | China, Wuzhen

Nu regent het, maar de afgelopen dagen was het super mooi weer, zeg maar ongeveer 25 graden. Ik heb alweer een aantal dagen niets van me laten horen. Uit luiheid en omdat het internet in Hangzhou het soms niet deed. Nu zitten we in Wuzhen (met internet uit een kabeltje..), een waterstadje iets noordelijker dan Hangzhou.

4 mei: De eerste hele dag in Hangzhou. We zaten aan het West Lake, dus daar maar eens een stukje omheen gewandeld. Na ongeveer een kwart van het meer te hebben gehad zijn we het oude deel van de stad ingedoken. Daar was niet zoveel aan. We waren opzoek naar de avond markt, maar na ongeveer drie keer hetzelfde blokje te hebben gelopen, hebben we het maar opgegeven. Op naar de Hefangstreet, een straat die helemaal gerenoveerd was tot een straat van vroeger. Dat was wel weer een mooi stukje om te zien. Ik vond het er alleen niet heel ouderwets uitzien. Een kunstenaar had een aantal oude meubelstukken e.d. in cement in de muur gedrukt, waardoor het een klein tafereeltje werd. Dat was erg mooi gedaan. Verder was er een oude apotheek, die nog in werking was. Uit honderden laatjes werden kruiden gehaald, gemengd, ingepakt en door klanten meegenomen. Heel mooi om te zien. Uiteindelijk zijn we toch nog op een soort van nachtmarkt aangekomen, en daarna naar huis (onderweg nog twee truitjes voor 1 euro per stuk gekocht).

5 mei: Een wandeling rondom het hele meer. Eerst richting de brug aan de westkant, wat al een wandeling opzich was. Dan de brug over, met perzikbomen, treurwilgen, allemaal bootjes, geroeid door 1 mannetje, fietsers, mensen en zelfs een groep trainende basketballers. Aan de overkant van het meer naar een eilandje. Daar wilden we naar de zegelgraveerders om een zegelstempel te laten maken. Dat bleek dan ineens weer heel duur te zijn. Jammer jammer. Weer door naar de noordkant van het meer. Daar 430 treden (door Ok geteld) omhoog geklommen, naar een pagode die we van de buitenkant mochten bewonderen. Daaromheen kon je nog allerlei bospaadkjes in en op rotsen klimmen. Op de hoogste rots kwamen we zelfs een bruidspaar tegen die gefotografeerd werd. Toen we naar beneden liepen was het alweer donker (waarom kunnen wij toch nooit eens op tijd ergens weg zijn...). Gelukkig is het hier om zeven uur al donker, dus zó laat was het nou ook weer niet. Op we naar beneden kwamen we nog langs een heel grappig dorpje van één straatje groot. Daar hebben we tahoesaté en maiskolf gegeten. Een beetkje lang doorgekookt, maar best lekker.

6 mei: Wisse, gefeliciteerd! (als Fenne dit even aan hem door wil geven :D) Fietsen! Joehoe, dat hadden mijn voeten nodig na een week lang de hele dag lopen. het enige nadeel was dat we door de bergen gingen fietsen. En dat de fietsen hier zo klein zijn dat je ongeveer met je knieen langs je oren fietst. Zo'n berg op is dus nog zwaarder. Maar het was wel een mooie tocht. Na de eerste berg zaten we meteen in de theevelden met de beste thee uit heel china. Overal mensen met geblokte blouses en rieten hoeden op, super om te zien. Na de volgende berg de eerste tunnel. Denk je, leuk, lekker koel. Maar dan heb je de dampen die hier uit auto's komen nog niet gezien. Voor één zo'n tunnel kan je tien jaar roken, zo erg. Onderweg nog de thee uit die bergen gedronken 9niet heel lekker of bijzonder als je het mij vraagt) en door een bamboe bos gelopen. Vlak voor sluitingstijd nog een Pagode in (318 treden omhoog dit keer). en hier mochten we ook in, dus daar moesten we weer 13 verdiepingen klimmen (die zijn niet geteld). Een heel mooi uitzicht, jammer van de mist, anders hadden we misschien nog wat kunnen zien :). Een kwartier voor sluitingstijd (ja, het gaat steeds beter!) weer naar beneden en naar het hostel door de miezerregen.

7 mei: Huiswerk. De hele familie de hort op en ik in het zonnetje, op het dakterras, met uitzicht op het West Lake, aan een glaasje cola... (klinkt mooi he?) aan mijn scheikunde, wiskunde en nederlands (stuk minder mooi). Scheikunde was te moeilijk, wiskunde ging prima en Nederlands kon ik niet openen omdat webmail het niet deed. Topdag.
Jammer dat we scheikunde niet in het Engels krijgen, anders had ik een prive leraar gehad: er kwam een man naar me toe en die vroeg of ik 'student or teacher' was. En of het scheikunde was. En ja hoor, bleek hij leraar te zijn en zijn vader in Utrecht te hebben gewoond. Hij had het me graag willen uitleggen, als het in het Engels was. Jammer.

8 mei: Vertrek uit Hangzhou, richting Wuzhen. We werden opgehaald door een Chinese vrouw die ons zou begeleiden omdat onze lodge in Wuzhen moeilijk te vinden zou zijn. Wij dachten dat we met de bus naar de volgende bus zouden gaan. Dat was ook wel zo, alleen hadden we een hele touringcar voor ons zelf (luxe!). Op het busstation moesten we vervolgens 1,5 uur wachten op de volgende bus. Daarna 70 minuten in die bus, en toen vanaf het busstation met een taxi naar de lodge. En daar zitten we nu. Hier zie je meer het leven van de mensen buiten de stad. Kleine, vieze straatjes. Een marktje waar de vissen voor je neus gestroopt worden (ik zal jullie de details bespraren, maar de palingen werden eerst doodgemept, daarna werd er een spijker door gehaald en vervolgens werden de ingewanden eruit gehaald. Heel vies. Oma en ik zijn vlug doorgelopen toen ze aan de kikkers begonnen, maar hebben daarna een uitgebreid verslag van Dat gekregen. Fijn, heel fijn.) We zitten wederom aan water, een soort kanaal dwars door de stad. Wuzhen wordt het Venetië van China genoemd, en op plaatjes ziet het er ook wel zo uit. Wij zitten alleen in het onbetaalde gedeelte, waar het er een stuk minder mooi uitziet (maar des te interessanter). Je hebt hier twee betaalde gebieden waar je 120 of 100 Yuan voor betaald om binnen te komen. Dat is ongeveer 12 of 10 euro. Maar daarover later meer.

Het regent nu pijpenstelen buiten, en dat blijft morgen ook nog zo. Daarna wordt het weer warmer en droog gelukkig. Heel veel plezier met jullie laatste weekend dagen en doe iedereen op school de groetjes!

xxx
ps. ik wordt zo blij van al jullie reacties, dat is echt leuk om te lezen.

Broertjes praat:
OK: Ik vind alle hotelletjes wel leuk. En het fietsensysteem (in Hangzhou staan overal fietsen op slot die je met een pasje eruit kunt halen)en het fietsen op die fietsen vind ik ook wel heel leuk. En in de bergen is het mooi met soms heel mooi uitzicht. Het ontbijt vanochtend was heel lekker en de markt hier is heel leuk. De dakjes zijn heel mooi, het eten is heel lekker en ik vind het wel grappig dat iedereen foto's van me maakt.
DAT: ik vind het wel leuk, maar ik mis jullie wel heel erg. Ik wilde niet douchen omdat ik niet mijn haren wou wassen, en het was ook niet lekker. Weltrusten.

  • 08 Mei 2010 - 13:45

    Sophieee~~:

    hahahahaha, tjonge tiss, tjonge..(was het een leuke scheikunde leeraar? JE WEET WAT IK GEZECHT HEB OVER ONTVOERINGEN HE!!!)die markten daar klinken bijzonder aantrekkelijk (vooral het truitjes 1€ gedeelte) maar die vissen klinken ook wel intressant. ben je eigelijk nog bij die tentoonstelling geweest??

  • 08 Mei 2010 - 14:07

    Jolie:

    tissie dit doet me allemaal zo hard denken aan Engeland he ook al is het zoooo totaal anders.

    ik wil ook.

    ik mis je, als ik het je niet zo had gegund had ik je bevolen terug te komen naar hier.

    ni hao xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 08 Mei 2010 - 14:07

    Jolie:

    en ooohja ik wil meer foto's!

  • 08 Mei 2010 - 15:55

    Joris:

    Nou Tisse, je houd het ook niet echt kort he... ik zal je dan maar vertellen wat er hier in nederland gebeurt.
    4 mei: een of andere mongool vond het nodig om heel hard te gaan gillen tijdens de dodenherdenking waardoor iedereen op de dam in paniek raakte en weg begon te rennen, bang voor een aanslag. er was uiteindelijk niks aan de hand maar door de chaos zijn er nog 63 mensen gewond geraakt. de man is opgepakt en ik hoop dat de politie hem ff hard in elkaar slaat. oh ja en 's avonds nog een sickass pokeravond!
    5 mei: bevrijdingsfestival!
    was nice en lekker weer met veel leuke optredens en chillheid.
    6/7 mei: ik zit in groningen beetje te chillen. feijenoord verliest de bekerfinale...helaas
    8 mei: hele dag lekker aan infomap en dit schrijven. giro is begonnen en hoor net dat wiggens de eerste tijdrit heeft gewonnen. morgen lekker kijken naar Giro!!!
    oh je nog even reageren op jou tekst:
    meer = nice
    fietsen = nice
    werken = niet nice
    dode vissen = master nice

    veel plezier nog

    xxx

  • 08 Mei 2010 - 16:11

    Fenne:

    Allerliefste Tisse,

    Wat fijn om even met je te praten!
    Het is wel saai hoor zonder jou maar je verhalen maken heel veel goed.

    Heel veel plezier nog met je geweldige avonturen!

    Dikke KUS

  • 08 Mei 2010 - 19:12

    Nicolien:

    Lieve Tis!
    Het klinkt allemaal echt geweldig daar! Ik wil ook!! Wij zijn net terug van ons jaarlijkse weekje wadzeilen. (alleen regende het zo hard elke dag, dat het vooral binnen zitten was!) Maar het was alsnog heel leuk hoor :)
    ik heb echt zo'n zin in de beurtveer(& natuurlijk in de trui)dat het haast iritant is,vooral ook omdat we nog zo lang moeten wachten haha.

    maar geniet daar maar even lekker van je geweldige reis! hoe was trouwens het vliegen erheen? zaten jullie niet in die aswolk enzo?!

    maja doe maar de groetjes aan al die gekke chineesen& natuurlijk aan ok, dat, oskar, marieken en oma!

    doeeeeeeeeg!

  • 08 Mei 2010 - 20:20

    Cleo:

    ooo het klinkt allemaal weer zo ontzettend coohoohool! ik heb egt in een scheur gelegen om dats mening. hoe was die scheikunde man, nog wat aan gehad? beetje aardig. die markten. daar wil ik heen. neem zo veel mogelijk shit mee en denk maar neit dat je voor het eind van het schooljaar je verhalenvertelling en vragenbeantwoording af kunt krijgen. :) we lurv joe heel heel veel :D wanneer kom je terug (als je nog van plan bent om weer zelf te reageren)? XXX

  • 08 Mei 2010 - 21:04

    Peter:

    Ha Tisse,
    wat een mooie avonturen beleef je. Ik lees ze allemaal en ook leuk om al die reacties te lezen. (fijn om te lezen dat je aan je schoolwerk zit!) Als je thuis bent moeten we maar een film/foto/vertelavond gaan organiseren met lekkere hapjes. Geniet nog maar aldaar en ik kan niet wachten op je volgende verslag.
    Alle goeds.

  • 08 Mei 2010 - 21:49

    Mila:

    Tisseeee oo tissee waar zijt gij in het land der gele...mijn leven is niet meer wat het geweest is...
    met wie moet ik nu filmpjes maken..
    en wie moet ik nu de hle dag in het domein niet zien...
    het gat wordt met de dag groter...
    gelukkig heb jij wel de tijd van je leven, ik wou dat ik jou was aangezien jij niet over iets meer dan 36 uur moe zit te zijn in het domein
    dikke tranen en knuffels
    je allerbeste vrindin
    Milaa

  • 08 Mei 2010 - 21:51

    Mila:

    weet je wie dr over vier dagen jarig is?

  • 09 Mei 2010 - 22:12

    Stijn:

    Ik maar balen en me afvragen wanneer tisse nou eindelijk weer wat ging schrijven, blijkt dat er een "volgende" knopje zit...
    Tisse, ik heb vandaag alle gebouwen van de expo bekeken op le internet, en ik ben JALOERS als jij die allemaal gaat bekijken!!!! Verder heeeeeeeel veeel plezier en ik wacht met smart op je volgende verhaal!!!
    Xx

  • 10 Mei 2010 - 20:12

    Floor:

    Hey lieve Tisse,
    Ik mis je!
    En verder wilde ik je even laten weten dat we een 8,8 hebben voor ons prentenboek van Life of Pi!
    Xx Floor

  • 11 Mei 2010 - 08:21

    Suusje:

    Tisse, Chicka,
    omdat studie-ontwijkend-gedrag my middle-name is dacht ik vandaag ik ga 's kijken bij Tisse!
    Ik moet eerlijk zeggen dak nu alleen je laatste verhaal heb gelezen want ja, ik moet toch studeren. Maar misschien is dat ook maar goed ook want dan heb je in ieder geval iemand nog iets te vertellen als je terugbent en heeft niet iedereen het al gelezen XD. Toch ook leuk ;)
    En als je zóvéél geld uitgeeft aan kleren is het maar goed dat je niet té zuinig hebt gedaan toen je in Amsterdam was =).
    Speaking of amsterdam, ik was op de Dam op 4 mei (waar Joris over vertelde) en zo erg vond ik 't niet. Maar misschien ben ik ook gewoon te nuchter voor dit sorot acties. Die vent was gewoon een dronken zwerver die wel vaker gezeik had met de politie en zich nu voor de grap als orthodoxe jood had verkleed. Hij is gewoon gek, en daarom vind ik (ja Joris!) dat ze hem niet in elkaa moeten slaan.
    Maar goed, dit is allemaal niet interessant als je in verweggistan zit. Dat is nou juist het fijne van weg zijn, al die moeilijkheden even niet!
    Dus: GENIET van je vrijheid, met of zonder scheikunde (EEKS! Lang leve theaterwetenschap!)
    liefs,
    Suusje

  • 13 Mei 2010 - 11:39

    Loes ,de Prikster !:

    leuk om jullie de volgen, Tisse zo,n kopje thee wil ik wel proberen.
    En als vandaag vandaag 13 mei is gefeliciteerd Tisse.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Wuzhen

Tisse

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 31525

Voorgaande reizen:

19 April 2012 - 17 Juli 2012

Pure! Dream Centre

28 April 2010 - 19 Mei 2010

Shanghai&wereldtentoonstelling

Landen bezocht: