Dial "0" for reception - Reisverslag uit Suzhou, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu Dial "0" for reception - Reisverslag uit Suzhou, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu

Dial "0" for reception

Door: Tisse

Blijf op de hoogte en volg Tisse

11 Mei 2010 | China, Suzhou

Correctie: Wuhzen is niet het venetië van China, het stadje waar we nu in zitten is het venetië van het Oosten: Suzhou (Zutsjo). Mariken: Oh, we konden heus wat zien vanuit de pagode. Dus correctie 2: Ondanks de mist hadden we toch nog wat uitzicht. Nu beginnen op een schone lei.

Wuzhen, het stadje met de betaalde stadsdelen. De tweede dag in Wuzhen zijn we het Westelijke betaalde deel van Wuzhen in gegaan. Er was ook nog een Oostelijk betaald deel, maar daar zijn we niet meer geweest. We moesten met een ferry (helemaal van hout) naar de overkant van een meertje, om bij het stadje te komen. Eenmaal aangekomen hadden we zo ongeveer het idee dat we in de efteling terecht gekomen waren. Zoals al eerder verteld zaten we in een lodge in het onbetaalde stadsdeel waar de mensen ongeveer op straat leefden. Hier zag het er opzich hetzelfde uit (zelfde water, zelfde soor huizen enzovoort, alleen was het er vol toeristen en helemaal schoongemaakt. (Dat heb ik nog niet verteld, maar overal waar we geweest zijn zijn mensen aan het werk. Als er een muurtje gebouwd moet worden staat er om de 2 meter een werkmannetje tewerken, als je op straat loopt kom je om de aantal honderd meter een schoonmaker/ster tegen, als je in een park loopt zie je mannetjes met een visnet de blaadjes uit het water vissen en ga zo maar door. Ze hebben waarschijnlijk teveel mensen ten opzichte van de banen, dus moet de rest maar met zijn alleen de straat opruimen.) In het stadsdeel waar wij zaten was dat dus niet het geval. Daar kon je spreken van de soort van cultuurshock die wij allemaal verwacht hadden: mensen in kleine huisjes, de huisjes vaak half vervallen, alles gebeurd op straat, vieze straten, (tegenover ons werd de compost gewoon uit het raam gegooid..) en ga zo maar door. In het betaalde deel was dat dus wel weer even anders. Alles opgeknapt en schoongemaakt. Maar wel heel mooi en indrukwekkend. Eigenlijk was het hele stadje langs een kanaal gebouwd. Ann weers zijden van het kanaal liep een straat en daar stonden huisjes aan. Soms lag er een park tussen.

Alle huisjes en straatjes waren zo schattig, dat kan je gewoon niet beschrijven. Het hele stadje is meer dan 100 jaar oud en volledig gerenoveerd. Het was super om er doorheen te lopen, zeker het geld waard (al blijf ik het raar vinden dat je ervoor moet betalen, maarja, een soort efteling dus).
Mariken, Ok en Dat gingen niet mee omdat de jongens niet zo gezellig meer waren. Omdat wij moederdag straal vergeten waren -ik kreeg zelfs thee op bed van haar, moet je nagaan- hebben we bedacht dat zij dan s avonds met Oskar er nog eens heen kon. Dat scheen ook heel mooi te zijn (ik heb het zelf natuurlijk niet gezien ;))

De volgende dag moesten we alweer weg uit Wuzhen, op naar Suzhou. Dat zou nog wel eens ingewikkeld kunnen worden aangezien ze daar totaal geen engels spraken en we eerst van wuzhen(town) naar Jianxing(city) moesten om daar op de bus naar Suhou te stappen. Gelukkig had onze gidse alle drie de namen in het chinees opgeschreven zodat we duidelijk konden maken waar we heen wilden. en het liep voorspoedig, we hadden steeds een mooi aansluitende bus en een maal in Suhzou hebben we de fietstaxi genomen naar ons (vier sterren!) hotel. Dat was trouwens best zielig, we hadden twee fietstaxies en heel veel zware tassen, moesten die mannetjes ook nog eens de brug op, zo zwaar dat ze daar maar zijn gaan lopen.

Het hotel hier is geweldig. Het is een 450 jaar oud gebouw waar vroeger een belangrijke man in heeft gewoond. Overal zijn kleine binnenplaatsjes en gangetjes naar andere kamers. En de kamers zijn huge, met twijfelaars als bedden(oke, die hadden we in de andere hotels ook al). Anyway, bekijk de foto's maar.

Vandaag mocht ik niet mee de stad in omdat er geheimzinnige dingen gingen gebeuren, dus jullie hebben dit lange, zinloze verhaal aan de rest van de familie te danken:D

vandaag dus weer iets aan huiswerk gedaan en met Dat Madagaskar gekeken (ik kon het niet laten). dat was een beetje ziekjes, dus die lag hier op bed filmpjes te kijken en te slapen. Wij gaan zo maar eens een restaurantje zoeken denk ik. Maar weer eens de groetjes aan iedereen! x

• 11 Mei 2010 - 10:50

Mxmx:

Eén en al geheimzinnigheid? Verjaardagen lijken hier dezelfde status te hebben als de doden. je kan niets vinden wat daar mee te maken heeft. Gelukkig is het hotel zo prachtig dat elke versiering daar afbreuk aan zou doen en shop je liever zelf dan dat wij iets voor je uit zoeken....

• 11 Mei 2010 - 10:53

Mxmx:

En ik wou nog zeggen dat ik het een toptitel vind!!!

• 11 Mei 2010 - 11:57

Hessel:

Hey Tisse,
    Wat leuk om al die verhalen te lezen. En mooie foto's gemaakt. Zo te horen gaat alles goed daar en heb je het enorm naar je zin.
    Veel plezier nog!
    Liefs,
    Hessel

• 11 Mei 2010 - 15:02

Sophieee~~:

BIJNAAA JAARIG!!!!!!!!
    HAHAHAHAHHAHAAAAAAAAAAA
    (eindelijk een goede rede om 'hankiepankie sjanghai, hankiepankie sjnghai' te zingen xD)
    als je begrijpt wat ik bedoel..

• 11 Mei 2010 - 15:29

Ynnck:

Wat ben je toch ook een geweldige verhalenverteller. Ik ben zeer benieuwd naar het volgende deel. En geniet van je laatste dag als 16 jarige!

P.S. Een fraktie van een seconde dacht ik dat die chauffeur van jullie Koos heette.

• 11 Mei 2010 - 18:33

Cleo:

TISSE GEFELICITEEEERD! (alvast zouden we hier zeggen, maar jij zit in china en daar is het al tijd!) heeeele fijne verjaardag gewenst :) wordt vast geweldig daar. We missen je hoor, ben wel benieuwd naar de mysterieuze dingen in de stad, wel vertellen horr :) Beterschap aan Dat, veeeel plezier morgen met je verjaardag! xxx

• 11 Mei 2010 - 19:41

Anke:

Anke Lisa en Otto zingen vanuit Hamburg:
    Zum Geburtstag viel Glück...zum geburtstag viel Glück...! Het is wel een grappig idee, dat je in China nu al jarig bent, maar hier nog een nachtje moet slapen....In ieder geval een hele fijn dag vandaag, zeker een fantastische plek, om zo je verjaardag te vieren. Groetjes aan de hele familie en een kus. A L O

PS Wij zitten vanaf morgen met zij allen op de boerencamping in Friesland. Vandaag helaas maar barre 10 graden....

• 11 Mei 2010 - 20:11

XXX PP:

Ha m'n Tissemiss!

!
    oftewel in Pinyin: Zhù n shngri kuàilè!
    oftewel "Gefeliciteerd met je verjaardag!"

Wel een beetje raar idee om jouw nu op de 11e al te feliciteren terwijl je zelf nog slaapt ( het is bij jou nu 03.00.........)

Leuk zeg, al je verhalen en je foto's!
    Is wel een ervaring die je niet snel zal vergeten.

Hier is alles goed, Otto logeert voor het eerst in zijn eentje bij opa en oma in Hamburg en hij vindt dat erg leuk. Anke en Lisa zijn hem nu aan het ophalen.

Wij gaan morgen kamperen bij de biologische boer met kippen, kuikentjes, schapen, lammetjes, kaasmakerij en regenvoorspellingen............

Lisa vroeg nog of ze daar ook ansichtkaarten hebben en of je straks met je spleetogen alleen nog maar chinees spreekt?

Enfin, nog een hele interessante tijd gewenst en groeten aan de rest van de familie.

Liefs,
    XXX PP

• 11 Mei 2010 - 20:15

XXX PP:

nou, stuur ik je : "gefeliclteerd met je verjaardag" in chinese tekens, geeft het alleen maar een uitroepteken!!!!!!!!!!!!!!

Doei, veel plezier vandaag,

XXX PP

• 11 Mei 2010 - 21:47

Stijn:

Wat gingen ze dan in hemelsnaam doen??? In hollAndse tijd nog een kwartiertje en dan ben je JARIG!!!!!!
    (voor ons: party all night long!!!). Lan leve het tijdsverschil jij hebt echt de lAngste verjaardag ooit!!!! Xx we missen je!!

• 12 Mei 2010 - 09:11

Yannick:

Hier een liedje: happy birthday to you, happy birthday to you! Happy birthday, dear Tisse, happy birthday to you!

• 12 Mei 2010 - 10:45

Uw Vrienden:

HAPPY B_DAY

• 12 Mei 2010 - 10:51

Margreet:

haa lieve Tisse,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag in China, wat bijzonder!

Fijne dag en tijd nog daar en groetjes aan iedereen.

Veel liefs Margreet

• 12 Mei 2010 - 12:57

Rosie:

GEFELICITEEERD LIEVE TIS :D

Lieefsx

• 14 Mei 2010 - 19:35

Edwin:

Met terugwerkende kracht; gefeliciteerd. Beetje late reactie, maarja, examens hè. Mooi excuus om alles wat ik te laat doe (en dat is heel veel) te verklaren.

Leuk verhaal weer! Volgens mij heb je praktisch het hele domein enthousiast gemaakt om ooit ook een keer naar China te gaan...

Ik ga weer leren. Doei en nog veel plezier!