The best ships are friendships - Reisverslag uit Hangzhou, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu The best ships are friendships - Reisverslag uit Hangzhou, China van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu

The best ships are friendships

Door: Tisse

Blijf op de hoogte en volg Tisse

03 Mei 2010 | China, Hangzhou

Gisteren kon Oskar eindelijk maar de Wereldtentoonstelling! Dat werd tijd. Zijn auto (wind turbine) bleek helemaal tegen de muur aan geschoven te zijn, daar is vandaag maar eens even verandering in gebracht. Wij konden natuurlijk nog niet naar binnen dus zijn nog maar een dagje het Shanghai in gedoken.

Eerst zijn we naar de Yu tuin geweest. Een ongelofelijk mooie en grote tuin die is gebouwd voor de vader van Pan Yunduan, een mandarijn die een idyllisch plekje voor zijn vader wilde. De tuin staat vol vreemd gevormde rotsen. Eén daarvan is bekend geworden als de Volmaakte-jade rots. Deze rots is lang geleden gevonden in Shanghai en verscheept naar Europa. Alleen stak er een storm op en is het schip gekapseisd. De familie Pan heeft deze steen op laten vissen en in deze tuin gezet. In de tuin waren overal paadjes en tempeltjes om te lezen, bidden, tempeltjes die je het gevoel gaven in een boot te zitten, of met het mooiste uitzicht. Erg mooi om te zien.
In de Yu tuin waren ook allemaal kleine watertjes met bruggetjes daaroverheen. In een van de watertjes zaten een aantal schilpadden.

(waargebeurd) Er was eens een schildpad: Mister Schil I. Hij zat rustig van het zonnetje te genieten toen de zon een stukje zakte en de schaduw opdoemde. Hij besloot een stukje te gaan zwemmen, naar een rotsje waar zon op scheen. Er was alleen een klein probleempje: daar zat Mister Schil II al op. Deze was echter veel kleiner, dus dapper zwom Mister Schil I ernaar toe. Hij klom omhoog en duwde en irriteerde net zolang totdat Mister Schil II naar beneden gleed. Overwinning! Maar juich niet te vroeg. Mister Schil II gaf de moed niet op. Hij maakte zich groot en klom omhoog. Dit had Mister Schil I niet verwacht en hij viel van verwondering naar beneden. Mister Schil II zat weer in de zon. Nu was Mister Schildpad I er klaar mee. Hij was de oudste, slimste en wijste: hij verdiende dat plekje in de zon. Dus voor de tweede keer naar boven. Slim als hij was, besloot hij dat het niet ging lukken om alleen op de rots te zitten, dus dan maar er bovenop. Dat was dan weer niet zo'n goed idee. Want als iets groots op iets kleins gaat zitten, raakt het gauw uit evenwicht. Maar daar had onze Mister Schil I niet over nagedacht. Dus toen hij eindelijk op de rots, op Mister Schil II, in de zon zat, gleden ze samen naar beneden... Een paar minuten later zaten ze met zijn tweeën naast elkaar op het rotsje in de zon: En ze leefden nog lang en gelukkig.

Na dit hele avontuur zijn we richting de confucius tempel en Franse concessie gelopen. Onderweg kwamen we door de oude stad en daar hebben we zoveel geslenterd en alles bekeken, dat we te laat bij de confucius tempel aankwamen. Wel hebben we hem achter het hekwerk bewonderd :). Maar al die straatjes en winkeltjes en eetstalletjes in de oude stad zijn echt geweldig. Je kunt vanaf de straat bijna ieder huis in kijken, en ik denk niet dat je dat als armoede mag beschrijven. De mensen zien er namelijk heel gelukkig uit, en de leefgemeenschappen zijn geloof ik heel gezellig. We kwamen een grote ronde tafel tegen, midden op straat, waar zo ongeveer de halve buurt aan zat te eten. Wat wil je nog meer.
De Franse concessie hebben we helaas nooit meer bereikt.

Vandaag zijn we van Shanghai naar Hangzhou gereisd. Dat was een heel gedoe. Eerst met de bus naar de metro. Maar de bus stopte niet bij de halte waar wij stonden te zwaaien, dus dat was weer heel handig. Uiteindelijk maar twee taxi's genomen (we mochten niet met zijn zessen in 1 taxi, flauw hoor). Dan met de metro naar het treinstation. Waren we nog bijna de verkeerde kant op gereden, maar gelukkig net op tijd overgestapt op de goede. In de metro kwamen we hele aardige mensen tegen: Oma, moeder, dochter. Die gingen toevallig ook naar Hangzhou en wij konden met ze mee met de trein, en zij zouden ons kunnen helpen met tickets ect.
Wij achter ze aan en in de hal wachten terwijl oskar met die vrouw kaartjes ging kopen. Een half uur later komen ze terug dat de trein die we wilden hebben pas om 6 uur zou vertrekken (het was toen 12.30). Helaas. We zouden wel een snellere trein kunnen nemen, maar dat was weer duurder dus dan moest zij eerst geld pinnen. Die trein zou alleen al over een half uur vertrekken. Dat was een probleem.
Maar onze redder in nood was een man die kaartjes voor ons ging regelen, ik weet nog steeds niet waar deze man nou ineens vandaan kwam. maar hij heeft er voor gezorgd dat we in de trein zaten, en hebben betaald. Tot dan toe verliep het allemaal nog aardig: we zaten in de goede trein en zouden op tijd in ons hostel aankomen. Maar zodra je denkt: het gaat lekker, gaat het natuurlijk mis. En ja hoor, op het station in Hangzhou moest diezelfde vrouw naar dezelfde plek als waar wij heen moesten. Wij hadden uitgezocht dat het Hostel ongeveer 6 km van het station lag en zij had gevraagd en we moesten bus 301 hebben. Nu hadden we gehoord dat bussen in Shanghai en omstreken langzaam en goedkoop waren, maar zó langzaam... Na ongeveer tien minuten in de bus (staand) zegt onze inmiddels zo'n beetje reisleidster, ja, we moeten nog maar 60 minuten zitten. Beetje lang voor 6 km, niet? En dat bleek inderdaad zo te zijn. Toen we uitstapten en eens op de kaart keken waar we ongeveer waren, bleken we verder van het Hostel te zijn dan we waren op het station. Heel fijn. We hebben uiteindelijk de goede bus gevonden en afscheid genomen van onze lieve chinese dames. En zoals jullie waarschijnlijk al wel gemerkt hadden, zit ik weer te typen in een hostel, dus zullen we die ook wel gevonden hebben:D.

Het is hier prachtig. We zitten aan de westkant van een meer. De boulevard langs het meer is een soort park waar de jongens kunnen voetballen (EINDELIJK!) en we zitten in een superleuk hostel. De volgende keer zal ik er meer over vertellen, maar dan moeten we eerst even wat langer hier zijn. Ik vind het hier in ieder geval nu al geweldig! En de bus (die er een uur over deed) gaf aan dat het buiten 38 graden was! Oh, en joris, ik vind ook dat ajax moet verliezen hoor, en Jolie, je moet de volgende keer juist mee in onze koffer! Hoe kom je er nou bij dat dat niet kan.? Nog een hele fijne vakantie! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 03 Mei 2010 - 16:25

    Cleo:

    Wilde avonturen, ik hoor het alweer. twente is kampioen, weet je dat ook weer 2-0 tegen NAC, (Ajax won nog wel tevergeefs met 4-1). We zijn net terug van zenweekend, het was ziekelijk leuk, afschuwelijk in een scheur gelegen, volgende keer moet je mee. Egt, fie was helemaal op dreef, gezond gegeten, hond geknuffeld, gedoucht met spinnen (gesjelluhg), griezelverhalen en liters thee. HEEL VEEL PLEZIER NOG! X

  • 03 Mei 2010 - 18:15

    Fenne :

    Jeetje wat maak jij veel mee! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen ondanks al die omwegen. Het lijkt me ook heerlijk om lekker rond te kijken in het dagelijks leven van de mensen daar. Ja terwijl jij daar in verwegistan zit zaten wij met onze gedachten ook ver weg. In Tibet en op heel veel andere plekken. Al dat mediteren en nadenken is toch wel lastig. Maar ik ben het met Cleo eens, het was ontzettend leuk en de volgende keer moet jij ook mee. Mijn agressiviteit is geheel verdwenen door die verschrikkelijke lachbuien. Ik mis je wel een beetje hoor!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. Dikke Kus

  • 03 Mei 2010 - 18:18

    Joris:

    jaja wat cleo zegt, twente is tha place to be! Daar zat ik dan, in het hol van de leeuw, (het huis van luuk) samen met de ajacieden lex en luuk en het nac-hondje jerom voor de radio. En spannend was het hoor, ajax kwam al snel voor en twente moest nu wel. Maar gelukkig is daar ruiz en 0-1 voor twente. En toe het 0-2 werd was het klaar. Je had het gezicht van lex moeten zien, echt geweldig!!! Leedvermaak is niet altijd mijn ding maar dit was gewoon fantastisch! Oke ajax won maar dat deed er niet toe (feijenoord won trouwens ook met 6-2!!! Dus nog meer reden voor een feestje). Maar nu weer over jou avonturen natuurlijk, heel interessant allemaal hoewel ik bij dat schildpad verhaal een beetje in slaap ben gevallen. Het is ook zo verwarrend: Mister Schil I en Mister Schil II???
    Verder klinkt het wel super gezellig daar met al die chinezen. Ik zou de volgende keer maar gewoon met de fiets gaan hoor Tisse dan kom je ook nog eens op tijd (als je tenminste niet meteen doodgereden word). nou ik verwacht wel een vervolg van Mister schild I en II, misschien een leuke romance met Mrs schild. Of een cool sience fiction verhaal over schild-o-tron.
    ik laat het maar over aan jouw creatieve geest.

    groet Joris

  • 03 Mei 2010 - 18:54

    Sophieee~~:

    oomiegasj tissiee!!!
    ik was de vorige helemaal vergete te reageren maar man man man, maak jij even wat mee. respect hoor. Ik denk echt superveel aan je en ik vind het zo stoer en bizar!
    Ik word nu al moe van de manier van rijzen daar. Is de ketting er door gekomen??:D voel je je lang? mis je bruinbrood met hagelslag? al een leuke sjinees aan de haak geslagen (liftjongen??)
    HOU JE TAAI TISSIE!
    ik denk aan je,
    liefs,
    EEEnnnn de groeten aan je moeder, oskar, oma, ok, dat en de rest die er mag zijn die ik even door de tekst heen gelezen heb..
    ~

  • 03 Mei 2010 - 21:48

    Stijn:

    Tisse!!!! Zo te horen heb je het geweldig naar je zin!!
    Na het verhaal hierboven moest ik denken aan iets wat waarscheinlijk niet in je boekje staat, Chinezen wijzen je altijd de weg, ook als ze het niet weten!!!!
    Dus, die mevrouw heeft jullie gewoon meegenomen maar ergens naartoe..
    Hopelijk heb je wat aan de tip! :)
    xxxxxx en nog veel plezier,
    groet, een trouwe lezer.

  • 03 Mei 2010 - 21:48

    Stijn:

    Tisse!!!! Zo te horen heb je het geweldig naar je zin!!
    Na het verhaal hierboven moest ik denken aan iets wat waarscheinlijk niet in je boekje staat, Chinezen wijzen je altijd de weg, ook als ze het niet weten!!!!
    Dus, die mevrouw heeft jullie gewoon meegenomen maar ergens naartoe..
    Hopelijk heb je wat aan de tip! :)
    xxxxxx en nog veel plezier,
    groet, een trouwe lezer.

  • 04 Mei 2010 - 13:42

    Janneke:

    hoi Tisse,
    Wat leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Ik weet zeker dat ik de verhalen van Dat in de klas, na deze reis een stuk beter kan volgen...of juist niet en dan kan ik dat ook weer begrijpen. Het dagelijkse leven is daar zo anders dat je de hele dag door nieuwe ervaringen opdoet.Eigenlijk zouden dit soort reizen verplichte kost voor iedereen moeten zijn.
    Ik blijf jullie volgen! Geniet ervan, allemaal.
    groet van Janneke

  • 05 Mei 2010 - 02:46

    Tisse:

    Haha heel raar om op je eigen blog te gaan reageren, ik weet het. Maar ik moet Joris even op het hart drukken dat het schilpaddenverhaal daar echt gebeurde. En dat was gewoon erg grappig om te zien dus moest ik het even met jullie delen :)

    Ik ga nu proberen wat foto'sop het blog te zetten! xxx

    ps, gefeliciteerd met de overwinning!

  • 05 Mei 2010 - 08:05

    Sophieee~~:

    nice:D:D

  • 05 Mei 2010 - 08:06

    Sophieee~~:

    DAAR WIL IK WOONENN!!

  • 05 Mei 2010 - 15:18

    Jacqueline:

    hoi tisse ik zag je reisverhalen via nique site. wat leuk om je avonturen te lezen.nique komt gelukkig over 10 dagen terug.heel veel plezier en groeten aan allemaal

  • 06 Mei 2010 - 20:52

    Yannick:

    Zo te horen verveel jij je geen moment (had Nederland maar zulk avontuurlijk openbaar vervoer. Wacht, dat hebben we ook; klote-NS).
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal/verhalen en wens je nog heel veel plezier.

  • 07 Mei 2010 - 11:32

    Cleo:

    Ik heb mijn toekomstplannen gewijzigd, ik ga niet naar engeland, ik ga naar china. of heb je die foto's stiekem in de efteling genomen? zo ziekelijk mooi! heeel veel plezier daar nog, mis je wel horr. doe de groetjes aan de chinezen en familie! X tot snel!

  • 07 Mei 2010 - 12:35

    Edwin:

    Haha. Daar bijna 40 graden en hier wil is het op dit moment 8.7 graden. Lekker hoor...

    Leuk verhaal weer om te lezen. Veel plezier nog!!

  • 07 Mei 2010 - 13:42

    Lex:

    Hee Tisse!

    Je moet even weten dat Ajax de Amstelcup/KNVB-beker heeft gewonnen van Feyenoord. Zoals je weet werd het is 2 wedstrijden gespeeld. De 1e wedstrijd werd het 2-0(voor Ajax natuurlijk) en bij de uitwedstrijd werd het 1-4(ook voor Ajax natuurlijk). Dus nu weet je dat Ajax Feyenoord hard heeft ingemaakt en dat er maar één echte voetballende ploeg was dit hele seizoen(dat is Ajax natuurlijk).
    Ik hoop dat de Chinezen nog steeds foto's van je maken, in mijn gedachte doe ik dat namelijk ook. Alleen ben ik natuurlijk veel langer dan een Chinees, dus het is best moeilijk over daarover na te denken en het voor mij te zien... Heb je trouwens al lange Chinezen gezien of zijn ze werkelijk allemaal klein? Als je zo'n lange tegenkomt, doe dan maar de groeten namens Lex.

    Doei,

    Lex.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Hangzhou

Tisse

Actief sinds 21 April 2010
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 31534

Voorgaande reizen:

19 April 2012 - 17 Juli 2012

Pure! Dream Centre

28 April 2010 - 19 Mei 2010

Shanghai&wereldtentoonstelling

Landen bezocht: