Teacher Tisse Holland....? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu Teacher Tisse Holland....? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu

Teacher Tisse Holland....?

Door: Tisse

Blijf op de hoogte en volg Tisse

27 Mei 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

“Lang zal ze leven, lang zal ze leeeven, lang zal ze leeeeeeeven in de gloriaaa” galmde het in de bus om 00.00 uur die ons naar het prachtige eiland Koh Rong zou brengen. Een superleuke verrassing inclusief angrybirdtaart (er heerst hier een ware angrybird-gekte) en prachtige feestmuts! Die eerste bus was ook heel fijn: brede stoelen en veel beenruimte. Maar goede dingen zouden niet bestaan als er geen slechte waren en dat hebben we geweten toen we om 05.00 s morgens aankwamen in Phnom Penh en ineens 2 uur moesten wachten in plaats van het beloofde niet wachten, direct doorrijden. Dat hakt er dan wel even in. De volgende bus was ook minder luxe en van slapen kwam het echt niet meer. De vertraging had ook tot gevolg dat we de boot van 12.30 die ons van Sihanoukville naar Koh Rong zou brengen niet gingen halen, dus wij bellen of die boot niet eventjes 1,5 uur kon wachten en ja hoor, dat kon wel (welcome to Cambodia, baby!).

Het eiland was prachtig, een droom die werkelijk wordt. Echt alsof je een willekeurig plaatje van ‘tropisch eiland’ inloopt, zo mooi. Witte stranden, palmbomen, houten bungalows waar je in slaapt, azuurblauwe zee, alleen stroom tussen 6 en 10 ‘s avonds en nauwelijks mensen. Ondanks dat het feit dat het niet super mooi weer was (over het algemeen bewolkt en zo af en toe een buitje) toch een heel fijn en mooi weekend gehad. Op zaterdagavond hebben we bij het restaurant van ons bungalowparkje gezeten en was het zelfs zo gezellig dat de manager de stroom een uurtje langer aan heeft gelaten. Op onze laatste dag op het eiland hebben we een jungletrekking gedaan waar we pauzeerden op een nog witter en stiller strand met prachtige golven. Het was zo vreemd om na een klimming en daling (met touwen, zo gaaf!) van 3,5 uur uit de jungle zo het strand op te lopen. De terugreis in de bus was een waar feestje met stortbuien, kapotte stoelen en een zwart-water-lekkende airco van dien, het was bijna jammer dat we zo snel (na al wel 15 uur) weer in Siem Reap aankwamen.

Op het project gaat het ontzettend goed. Ik heb met de kids van de ochtendgroep de film ‘Little Mermaid’ gekeken en wil daarvan met ze een poppenspel gaan maken met twee vertellers en een paar dansers omdat niet alle kinderen graag in de spotlights staan. Ik hoop dat ze het wel leuk vinden om een pop te laten spelen. De middaggroep heb ik samen een verhaal laten tekenen door middel van storytelling en ik hoop daar dit weekend een klein script van te kunnen maken.

Esther en ik zijn maandagochtend bij een ander project geweest om te kijken hoe het er daar aan toe gaat en of er iets te regelen zou zijn met hun Bokator (Cambodjaanse vecht/dans sport) dansers op ons project. Toen we bij de lunch aankwamen werd ik bedolven onder mijn kids en later hoorden we van onze medevrijwilligers dat ze dachten dat Esther en ik alweer terug naar Nederland waren. ‘Teacher Tisse Holland………?” Zo lief om te horen!

Ze hebben ook een nieuwe hobby op het PDC: haren doen van vrijwilligers. Een meisje uit mijn ochtendgroep is daar mee begonnen en sindsdien heb ik iedere lunchpauze ineens iemand achter me zitten die aan mn elastiekje trekt en gaat (in)vlechten, knotjes of staartjes maken, superleuk.

Afgelopen weekend hebben we de PURE! Fietstour gedaan waarmee je door de community van het PDC gaat fietsen. Dat was heel indrukwekkend. We zijn bij een aantal gezinnen van kindjes van het PDC op bezoek geweest voor cupping (Cambodjaanse massage), rieten daken vlechten en de lunch en dan pas zie je hoe slecht deze kinderen het eigenlijk hebben. De huizen zijn klein en tellen maar één kamer en wat ze bezitten is vaak niet meer dan een beetje keukengerei, een paar shirtjes en een oude televisie, echt bizar om te zien en om dan te beseffen wat we in Nederland wel niet allemaal bezitten en dat iedereen altijd alleen maar meer en groter wil.
De fietstocht was prachtig, de cupping pijnlijk, het rietvlechten makkelijker dan gedacht en het eten heerlijk. We zijn heel veel kids uit mijn klasjes tegengekomen en die waren allemaal enthousiast en gingen aanwijzen waar hun huis stond en wie hun ouders, broers en zussen waren.

Afgelopen vrijdag hadden we workshopdag op het PDC waarop de kinderen konden kiezen uit een aantal workshops die dan de hele ochtend of middag zouden duren. Esther en ik hebben decordoeken met ze geschilderd. ’s Ochtends een landschap, ’s middags een huis met tuintje. Eerst moesten ze met zn allen een schets maken op A3 papier om deze vervolgens te vergroten naar een doek van 2 bij 2,4 meter. Het was superleuk, de kids waren enthousiast, we hadden veel publiek en de resultaten zijn verbluffend mooi! We kunnen deze prachtige doeken goed gebruiken voor onze voorstellingen!

Vanmiddag hebben we afscheid moeten nemen van twee mede-vrijwilligers, Riet en Klaas. Een wat ouder, ontzettend leuk stel die hier een maand heeft gezeten en echt een beetje onze papa en mama zijn geworden. We gaan hun -en de altijd aanwezige voorraad handige spulletjes uit Riet’s bodemloze handtas- zeker missen!

Ik hoor positieve berichten over het weer in Nederland en ik hoop voor jullie dat dat nog fijn even zo blijft!

Heel veel liefs en tot schrijfs!

• 26 Mei 2012 - 19:03

Mxmx:

Ha die Tisse,
    En nog een blog! Helemaal leuk en geweldig dat het zo goed gaat en het zo goed bevalt!!! We hebben vandaag onze eerste barbeque gehad en het koelt gelukkig goed af. Vanacht slechts 11 graden, hoera! We konden ons goed voorstellen hoe het bij jou was. Overdag ruim 25 graden en 's nachts niet veel koeler. Warm en vochtig. Nu waait het lekker en ik heb de hele dag met de waterslang gespeelt met als resultaat dat het grote schip heel schoon is en er minstens 35 spinnen naar de andere wereld zijn geholpen. De rest is naar de Doch Edoch gezwommen.... Het minder grote schip is nog heel vies, ben benieuwd wie die gaat doen??? De rest mail ik wel. Ik hoor van verschillende mensen dat je iets actiever bent op facebook dan met de blogs en dat daar de verhalen ook meer feest bevatten... Ik zou bijna een facebookaccount aanmaken. heel veel liefs en nog meer XXXXXXXXXX

• 03 Juni 2012 - 15:11

Irene Spanje:

hoi lieve meid, net je blog gelezen, wat fantastische ervaringen!! hoe lang mag je nog? je haar lijkt langer dan ooit, heel dikke knuf, irene.

• 07 Juni 2012 - 10:19

Marga Swaans:

Ha Tisse, wat heb ik weer genoten van je reisverslag. Wat doe je toch leuke dingen zowel met de kinderen als voor je zelf. Geniet ervan.
    groetjes hier vanauit een koud kikkerlandje (ofschoon vandaag de zon wat meer schijnt.
    Marga