Me toilet bíg...! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu Me toilet bíg...! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tisse Nimwegen - WaarBenJij.nu

Me toilet bíg...!

Door: Tisse

Blijf op de hoogte en volg Tisse

15 Mei 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

2 weken en heel wat lessen, tekeningen, zonuurtjes, biertjes, verbrande ruggetjes, rijst, zwembad-luiheid, voetbalcompetities, liefdesverklaringen, kookcursussen, liters water, popcorn en lieve kinderen verder en wat is het hier geweldig!

Ik voel me al helemaal thuis in het hostel en met Esther op de kamer. Er zijn inmiddels 3 vrijwilligers vertrokken dus we zitten nog met een groepje van 8 vrijwilligers waarvan er eentje vanavond vertrekt. Het is zelfs zo gezellig dat een van de vrijwilligers die hier 6 weken project heeft gedaan en afgelopen zaterdag zou vertrekken haar verblijf met 2 weken heeft verlengt.

Het PDC is ook al heel vertrouwt en ik ben druk bezig de namen van de kids van de andere klassen te leren. De theaterworkshops zijn erg leuk, ik ben vooral bezig geweest met emoties: eerst tekenen, dan uitspelen, vergroten, lichaamstaal erbij en een klein dialoogje. Gisteren zijn we begonnen met het tekenen van je droombaan omdat we willen gaan werken met lievelingsrollen. De middaggroep doet met alles echt geweldig leuk mee en hebben er ook heel veel lol in, de ochtendgroep is al iets ouder en begint al een beetje te puberen ‘no, teacher, no….’ Maar lijken wel lol te hebben als ze eenmaal bezig zijn (al zullen ze dat natuurlijk niet toegeven).

De zandweg richting het PDC is altijd nog een hele ervaring in de tuktuk -hobbeldehobbel- en de kuilen zijn na 2 regenbuien (ja die hebben we hier ook) al 3x zo erg geworden, dat beloofd nog wat voor het regenseizoen… Ook de lunch die we eten met alle kinderen (wel echt supergezellig) is altijd weer een verassing: vissenkoppen, botten, spieren, vetrandjes, koriander, zoete basilicum, hele geraamten maar soms ook verrassend lekker.

Mijn kids zijn van de strong groep en kunnen dus al redelijk Engels. In een van de laatste lessen hebben we het gehad over zinsbouw en sindsdien verbeteren ze elkaar allemaal: ‘Me no rice’ ‘Ooooooh teacher!! “May I have some rice please!”’ ook ‘Teacher, me toilet biiiiig!’ wordt verbeterd naar “Can I go to the toilet, please?” en dan nog ‘Me paper one’ ‘Oooooooh! “May I have one paper, please?”’ Zo goed, zo schattig en zo trots!

Afgelopen weekend hebben we vooral lui aan het zwembad gelegen, gestapt en uitgerust. Op zondagmorgen (met ongeveer 3 uurtjes slaap) was er de maandelijkse voetbalcompetitie tegen klassen van andere projecten en het was niet zozeer een wedstrijd tussen de kids als wel een harde strijd tussen de vrijwilligers van verschillende scholen. Normaal winnen onze kids bijna nooit, maar nu zijn drie van de vier wedstrijden gewonnen!

Vorig weekend hebben we op zondag een Khmer kookcursus gedaan, wat erg leuk was! We zaten op een rooftop in een open keuken en we hebben 3 uur in de bloedhitte gekookt maar wat een resultaat! Zowel het voor- als het hoofdgerecht en het toetje waren heerlijk en ontzettend leuk om een keer zelf te bereiden. We hebben alle recepten mee gekregen dus we kunnen nog even lekker dooroefenen .

Komend weekend hebben we een lang weekend omdat de koning jarig is en gaan we een gezellige busreis van 12 uur maken richting het strand in het zuiden. Want zeg nou zelf, wat is perfecter dan in een hutje op het strand van een tropisch eilandje in het zuiden van Cambodja, al snorkelend, zonnend en 1,5-dollar-cocktails drinkend je verjaardag te vieren.

…..al jaloers….?

Ps. Internet deed het niet voordat we weggingen en op het tropische eilandje was helemaal geen wifi, dus dit is de blog van vorige week…

Pps. Foto’s + nieuwe blog are coming soon!

• 15 Mei 2012 - 17:13

Cleo:

Jaloers? ... um... JA!

• 15 Mei 2012 - 17:53

Fenne:

SUPER JALOERS! wat een pracht leventje heb je daar. Ben benieuwd hoe je verjaardag geweest is maar het plan klonk al geweldig. Wat een schatjes van kinderen, lijkt me geweldig om te zien hoeveel ze vooruit gegaan zijn onder jij leiding! dikke kus en knuffel

• 15 Mei 2012 - 20:58

Mxmx:

Ha 19-jarige, Gelukkig weet ik van Oskar dat het weer op je bountyeiland niet zo geweldig was....Terwijl het weer hier perfect is; precies genoeg zon om niet te verbranden, telkens een paar minuten per dag. Afgewisseld met groeizame regenbuitjes en verkoelende hagel, zo'n 11 keer per dag. En lekker lang licht wat veel energie geeft, vooral aan kinderen. Die leven 's avonds helemaal op!! xxxxxx

• 17 Mei 2012 - 19:40

Dédé, Arjan, Gunnar:

Ha Tisse, goed om te lezen allemaal. Geniet ervan!